close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מה הן קרנות השתלמות- ולמה זה טוב?

מערכת שורשח תשרי, תשעז10/10/2016

נדמה שכל עובד במדינת ישראל מבקש היום קרנות השתלמות או לכל הפחות מעז לחלום עליהן

תגיות:

נדמה שכל עובד במדינת ישראל מבקש היום קרנות השתלמות או לכל הפחות מעז לחלום עליהן. זאת על אף שרבים אינם מודעים כלל למשמעות של צמד המילים הללו, שהן ללא ספק הטבה נפלאה אבל חשוב להכיר את העומד מאחוריה. כדי להסביר זאת בפשטות, קרנות השתלמות נוצרו כדי לאפשר לעובדים בישראל לממן השתלמויות שונות. הסכומים המופקדים בקרנות ההשתלמות נעשים זמינים לכל מטרה שהיא לאחר שש שנים, ללא מס, אלא אם העובד הינו גבר בן 65 או אישה בת 60, אשר זכאים למשוך את הסכום במלואו ולכל מטרה לאחר שלוש שנים בלבד. אם כן, קרנות השתלמות לא רק נשמעות כמו קופת חיסכון אידיאלית לטווח של שש שנים, הן באמת אידיאליות.

היתרונות של קרנות ההשתלמות
אחד היתרונות המרכזיים של קרנות השתלמות הוא שמדובר בהטבה הפטורה ממס. בעוד המעסיק מפריש כספים בגבולות תקרה שנקבעה לעניין קרנות השתלמות, הכספים מגיעים בסופו של יום לחשבון הבנק של העובד גם לאחר אם מועד פרעונם יגיע לאחר שיסיים את עבודתו בארגון. אם כן, תכנית חיסכון ייחודית זו שונה במהותה מתכניות חיסכון אחר שתפתחו בעצמכם באמצעות הבנק או בכל אפיק חיסכון אחר בעיקר משום שכיום אפיקי השקעה וחיסכון חייבים במס בחלק ניכר מהמקרים, בעוד קרנות השתלמות פטורות.

העובדים הזכאים לקרן השתלמות
השאלה האם אתם זכאים לקרן השתלמות או לא תלויה בשתי שאלות עיקריות. השאלה הראשונה היא האם קיים הסכם קיבוצי במקום העבודה שלכם, שכן אם הוא קיים חייב המעסיק לתת לכם קרן השתלמות בהתאם להוראות הסכם זה, ובהתאם להוראות המפורטות במסגרת דיני עבודה רלוונטיים (לחץ כאן למעבר לדיני עבודה באתר משרד המשפטים). בהיעדר הסכם קיבוצי תוכלו לבקש את ההטבה מהמעסיק במסגרת תהליך של משא ומתן טרם תחילת ההעסקה, או לאחר מכן. אם יש הסכם קיבוצי או שהגעתם להבנה עם המעסיק על פתיחתה של קרן השתלמות חשוב שתדעו שיש לכם את הזכות המלאה לקבוע איזו קרן השתלמות מתאימה לכם תוך התמקדות בשורה של שיקולים לרבות הגוף המנהל את הכספים, מדיניות ההשקעה שלו, חוסנו וביצועיו לאורך השנים. אם תרצו להעביר את הכספים הללו לקרן השתלמות אחרת בהמשך תוכלו לעשות זאת ואף לשמור על הוותק שצברתם בקרן הקודמת.

השאלה החשובה ביותר: גובה החיסכון
לאחר שהבנו כיצד ניתן ליהנות מההטבה הזו ומה היתרונות שלה, נשאלת השאלה המתבקשת מכולן – איך קובעים את גובה החיסכון. באופן כללי ישנם שלושה גורמים עיקריים אשר עומדים מאחורי החישוב הזה, כאשר שכר הבסיס הוא כמובן המשתנה העיקרי ביותר. לרוב נהוג לנכות משכרו של העובד שיעור של 2.5% לטובת קרנות השתלמות ושיעור של 7.5% מהמעסיק. הסכמים קיבוציים עשויים להגדיר שיעורים אחרים אבל באופן כללי שיעורים אלה הם המקובלים והם מבטיחים לעובד ניצול נכון וטוב של הקלות המס.

משיכת הכספים
אנשים רבים שמכירים בקיומה של קרן השתלמות פעילה נוטים לדמיין מה יעשו עם סכום הכסף הצפוי להם לאחר שיהיה זמין עבורם, וזה אכן מפתה לחסוך כסף לדירה או לתכנן נסיעה לחו"ל. עם זאת, משיכת הכספים אינה מומלצת אם עדיין לא חלפו שש שנים ממועד פתיחת הקרן, שכן המס שיידרש בגין פעולה זו גבוה למדי. גם לאחר שתהיה לכם האפשרות למשוך את הכספים ולבצע בהן שימוש כדאי שתשקלו האם יש לכם באמת שימוש הכרחי עבורם או שמא תוכלו להמשיך לחסוך ולשמור את סכום הכסף הנכבד למטרה נעלה יותר.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה